יום שלישי, 17 באפריל 2012

מלקחי ליל הסדר

א. המעבר לשעון הקיץ, הלאכול אבל לא לאכול בצהרים של ערב החג ו...נותרת רעב, התפילה הארוכה, החזרה מבית הכנסת וסידור צלחות הסדר, הפלפולים בחלק ה"מגיד", כל אלה מביאים אותך מוכן למרור הרבה יותר מאשר מוכן לחירות. מה אפשר לעשות? להכניס את החג מוקדם, לפי שעון החורף, לחזור מבית הכנסת עם כניסתו, ולהתחיל בסדר. לא רק בשביל הילדים. גם עבור המבוגרים.
ב. חרות קשה.זהו שמו של אחד מספריו של עמנואל לוינס. לוינס- פילוסוף יהודי צרפתי- מדגיש שהיהדות היא דת של בוגרים, לא מציעה פתרונות קסמים. היא מציעה לאדם חרות, אבל חרות קשה. חג החרות מוכיח את צדקתו. הטרחה לקראת החג והמגבלות במהלכו מעידים עד כמה החופש הדתי הוא דיסהרמוני.
ג. חרות בעולם מודרני. העולם המודרני רחוק מלאפשר לנו חרות. אנו משועבדים לעבודה, גם אם איננו רוצים, כי צריך שתי משכורות, ולמה לשכור דירה במחיר מופקע? בואו נקנה דירה במחיר מופקע לא פחות!!
ילדים נמצאים בגן ובביה"ס ובתיכון במשך רוב שעות היום ופוגשים את אחד מן ההורים (במקרה הטוב) למעט שעות של אוכל, מקלחת וקצת תקשורת.
בתוך העולם המערבי, ישנם איים של שפיות בתנועה ששמה slow movement. התנועה הזו מפעילה ערים שנקראות slow cities והן מושתתות על מספר עקרונות. על כך בהזדמנות קרובה ב"ה.
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה