יום שני, 18 במרץ 2013

יש עתיד יהודי

לאן פני הממשלה החדשה?

א. רובם באו לעבוד.

ב. בנט ולפיד חושבים כעת שאם הדייטים ביניהם ימשיכו לצבור תאוצה, הם יחברו יחדיו בבחירות הבאות. אינני יודע אם שם מפלגתם יהיה זה שבכותרת הפוסט, אבל הם יהיו שותפים בתפיסה הבטחונית והכלכלית.
דחיקת החרדים תקבל תמיכה משלי יחימוביץ וממשה יעלון שיתמודד על ראשות הליכוד בהנחה שנתניהו יפרוש.
אם נתניהו ימשיך עוד קדנציה, הוא יפסיד את הבחירות וגדעון סער יתמודד מול יעלון. יעלון בעל החינוך הסוציאליסטי המתון עשוי לחבור לאנשי העבודה ולאנשי הבית העתידי. 

ג. נראה שהאגו אינו המרכיב המרכזי בבולדוזרים החדשים שבאו לעבוד. 

מה כן? הם לא יסבלו בטלנות וביורוקרטיה.

אלא שכנגד תפיסתם נאמר במדרש ויקרא רבה (פרשה לד; הארמית מתורגמת חלקית בהמשך): 
מר העשיר לעני: לית את לעי ונגיס?! חמי שקיין חמי כרעין חמי קפדיין!! אמר לו הקדוש ברוך הוא:  לא דייך שלא נתת לו משלך מאומה אלא במה שנתתי לו אתה מכניס לו עין רעה "

כלומר, אומרים העשירים בנט (אקזיט מוצלח) ולפיד (פרסם את בנק הפועלים וגרף לכיסו מליוני שקלים; חבר של יעקב פרי) לנציגי החלשים: מדוע אין אתם אוכלים ועמלים?! ראו רגליכם ובשרכם! בריאים אתם! הפסיקו להתבכיין ולכו לעבוד!

עונה הקב"ה להם: הפסיקו להביט בחלש פן תתנו עין רעה במעט הטובה שיש לו! התמקדו בשלכם!
לפעמים יכולה להיות עין רעה רק מכוונות טובות פטרנליסטיות כלפי הזולת. מכך יצטרכו להיזהר פרנסי ציבור והורים לילדים.

ד. השלכה חשובה: דחיקת החרדים וש"ס.

בין אם ילך הרב עובדיה יוסף לעולמו בשנים הקרובות ובין אם לאו, נכונה לנו בוקה ומבולקה בש"ס. בקבוצה שססמאותיה בבחירות האחרונות היו מן הסוג של "משמחים את מרן", תופס האיש את מרכז הבמה. והיכן שהמרכז הוא איש ולא תפיסה, נכונה לנו מלחמה בין כיתות המייצגות לדעתן נאמנה את אותו האיש.
קיים חשש לליבוי הרחוב ע"י הסיעות הללו ולמרי אזרחי כלפי החברה הישראלית. 
כבר דרעי מרהיב עוז לצייץ בפייסבוק אחרי שהורשע וישב בבית הסוהר ולא הביע חרטה על מעשיו. 
אני מתקשה לראות מיתון בהתנהגות הציבור החרדי בשנים הקרובות כתוצאה משינוי עמדות הממשלה החדשה. 
 
(בכל זאת, יש לציין להבדל מהותי בין ש"ס ההולכת אחרי מנהיג אחד שאין לו תחליף, לבין יהדות התורה הנסמכת על רב ישיש המתחלף מדי מספר שנים).

ה. ומן החרדים לפסח: אחד מחידושיה המרכזיים של ההגדה הוא היעדרו של משה מסיפור זה. לא מלאך ולא שרף הוציאנו ממצרים, אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו. וזאת- כמובן- בשונה מן העמדה הנוצרית המשליכה יהבה על אותו האיש. עמדה איתנה היא בהעברת מסר מדור לדור- מאב לבנו- ולא בהיסמכות אחרי בשר ודם, יהא יוצא דופן אשר יהא.


 


2 תגובות:

  1. תגובת אלעד חן:
    שלומי שלום

    לגבי החרדים והניסוח על הרב עובדיה.
    אני מאחל לרב עובדיה אורך ימים ושנות חיים. ושזקנותו לא תבייש את בחרותו. ושכל האנשים סביבו לא יהפכו אותו ללעג ולכלי שרת.
    בסופו של דבר כולנו נסמכים על כתפיו הרחבות בפסקי הלכה בקלות ובחמורות.
    כבר מזמן שהרב לא קובע כלום כי הוא לא יודע מה קורה רק דרך המסננות של העסקנים סביבו..
    לצערנו השליטה היא לא רק על העניינים הפוליטיים (ע״ע אמנון יצחק ואמסלם וטענותיהם). אלא גם בעניינים הלכתיים. הרב אינו נגיש באופן ישיר. גם שאלות הלכתיות עוברות סינון.
    ראה מה ״פסק״ והחליט הרב ה"שמאלני" בזמן דרעי רבין ואוסלו וראה מה "פסק" בזמן אלי ישי, שרון וההתנתקות.
    אמנון יצחק טען ובצדק כנגד הרב עובדיה, שהוא עובר על איסור מפורש בשולחן ערוך- לחרוץ דין של אדם לפני שהדיין שומע את עדותו באופן ישיר ובלתי אמצעי.
    ודברי הבלע והקללות של כל מיני אנשים וציבורים- האין בכך לשון הרע והלבנת פנים? במקום שיש חילול השם- אין חולקים כבוד לרב, נאמר בתלמוד.
    השימוש של העסקנים ברב, זה חלק מהחיקוי הגרוע של האשכנזים החרדים.
    אצל החרדים האשכנזים יש כמה רבנים ולא אחד ברור. ושם העסקנות חבויה, אבל קשה לדעת אם זו בכלל דעת הרבנים או העסקנים.
    יש כל מיני סרטונים שמפיץ אמנון יצחק שהולך לקבל "הסכמות" של כל מיני רבנים על רעיונות שלו ורואים את המבוכה על פניהם למרות העידוד והתמיכה לדבריו.
    לפני 10 שנים הרב זייני אמר בשיעור , שיש לחשוד בכל דבר שאומרים בשמו של הרב אלישיב כי הוא כבר לא רואה ולא יכול לקרוא בכוחות עצמו.
    יש את הסיפור הידוע על "שמירת שבת כהלכתה" שלאחר המהדורה הראשונה והביקורת שנשמעה שם לגבי ההקלות הוחמרו הקולות במהדורות הבאות.
    ש"ס לקחו את זה עוד יותר רחוק.

    לגבי לפיד, בנט וה"שויון בנטל"
    אני לא חושב שדחיקת החרדים בכח היא דבר טוב. אף אחד לא אוהב שכופים עליו. שיתוף הפעולה יקטן. הנקמנות תגדל. ההתנהגות שלהם וההתבטאויות שלהם הם כמו של ילד קטן, במקרה הטוב. העסקנים והעיתונאים החרדים מתנהגים כמנוולים חסרי כל רסן וביקורת עצמית.
    אבל הניסיון להפוך את החרדים למשהו אחר הוא מגוחך ועצוב ומקומם.
    אני חושב שמתחת לפני השטח, בחברה החרדית, קורים הרבה תהליכים חשובים של השתלבות בחברה מתוך רצון. ע״ע מוסדות אקדמיים ללימוד מקצוע. שילוב נשים. (בפועל הנשים שם יותר משכילות ויותר עובדות.) גם בצבא. כל עוד הדברים נעשים בשקט ובשיתוף פעולה.
    הציבוריות שם מורעלת ולאדם אסור להביע דעה אחרת או להתנהג קצת אחרת
    כבר שמעתי מפי בחור ישיבה מבריק מהר נוף, שלאחר שהתקבל לישיבה גבוהה מעולה, דחתה אותו הישיבה לאחר שמישהו הלשין עליו שהגיע להתפלל בשטיבלך בבין הזמנים בלי חליפה וכובע!!!
    מי חושב שיוכל לגייס בכפייה או אפילו לבנות תכנית השתלבות ללא שיתוף פעולה מהחרדים עצמם?
    מצד שני, אם רוצים לשלב את החרדים צריך הציבור לומר ביושר עד כמה הציבור החילוני והדתי עצמו דוחה אותו. לא מקבלים חרדים לעבודה. לא מוכנים להתחשב ב״צרכים מיוחדים״. ואני לא מתכוון שצריך לשנות את הסביבה לסביבה חרדית אבל שתהיה התחשבות והבנה. אי אפשר להכריח חיילים דתיים לשמוע שירת נשים וגם לרצות שחרדים יתגייסו. הנייטרליות אינה חילונית. היא נייטרלית. לא כפיה דתית אבל גם לא כפיה אנטי דתית.
    הנסיונות של אלעזר שטרן לא רק שהם חוצפה, אלא גם לא עובדים. הוא גם מנסה לבטל את ההסדר! (ועשה כך לכמה ישיבות). אם כך הוא בעצם רוצה שכולם יהיו כמוהו! ולא לפתור את הבעיות.
    האם הצבא שייך לאלעזר שטרן?? האם חיילים דתיים צריכים להתנהג בתחום ההלכתי עפ"י מנהגיו? ועוד בכפיה צבאית?
    זה מזכיר את תופעת המפקד הדתי בטירונות. המפקד החילוני לא מתערב לחייליו בתחום הדתי אבל המפקד הדתי מתערב. כי הוא מכיר ויודע איך זה עובד..

    טוב. אני לא מצליח לעקוב אחרי כל הבלוגים. אני רוצה להגיב אבל לא מספיק
    יישר כוחך ששיברת
    ושהאנשים האלו יצליחו במשימתם. כי כשלונם הוא כשלון כולנו. גם אם לא יביאו שינוי חברתי וסוציאלי אמיתי, יזיזו במשהו.
    שמעת את נאום הפתיחה של שלי? היה חזק!
    חבל על דאבדין- רק לאחר מותה התוודעתי לח״כ מרינה סולודקין ז״ל לאישיותה ולפועלה.
    ועד עכשיו היא נראתה לי סתם אחת מקדימה. ללמדך על מידת למוד הזכות.
    ואני יודע שזה סותר את מה שאמרתי על אלעזר שטרן.

    אלעד

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים עמך שבנט ולפיד לא יצליחו בכח.
      אני חושב שבקדנציה הבאה שלהם הם יוותרו על התייחסות לחרדים ויעסקו בשאר הציבור.

      מחק